Chcete udělat něco pro svůj mozek? Pleťte.

Mám kamarádku pletařku. Zmínila jsem se před ní, že mám chuť zkusit něco uplést, a než jsem se vzpamatovala, měla jsem doma balík přízí. A tak jsem po mnoha letech vzala jehlice do ruky. Vzala jsem je do ruky s očekáváním, protože jsem netušila, jestli to ještě budu umět. jestli mě to bude bavit, a jestli na to budu mít trpělivost a nenechávám toho po pár řádcích.

Byla jsem mile překvapena.  Že to ještě umím, že mám trpělivost a baví mě to. Nejvíc jsem ale byla překvapená z toho, že mě pletení nesmírně uklidňuje. Soustředím se na jednoduchý pohyb rukou a postupně se víc a víc zklidňuji, až se propadnu do  stavu podobného meditaci.

Tento fakt mě velmi zaujal a tak jsem začala pátrat, jak to s tím pletením vlastně je. A dozvěděla  jsem se zajímavé věci, posuďte sami.

Pletení a aktivita mozku

Ruce dělají při pletení opakující se malé pohyby, kterými se velmi dobře procvičuje jemná motorika. Procvičování jemné motoriky působí dobře na mozek. Při pletení musíme přemýšlet o tom, jak bude náš výrobek vypadat a  jak se k tomuto stavu dostaneme. Tak přirozeně podporujeme aktivitu mozku a zlepšujeme si schopnost vizualizace. 

Pletení a kreativní myšlení

Pletení je kreativní činnost, a tak celkově zlepšuje naše kreativní myšlení. Nenarodili jsme se jako oběti osudu, ale jako tvůrci vlastních životů i světa kolem. Všechny činnosti, které podporují naši kreativitu, přímo působí na schopnost kreativně přistupovat k vlastnímu životu. 

Pletení a zrak

Protože při pletení neustále musíme sledovat svoje dílo, očima pořád pohybujeme ze strany na stranu. Tento pohyb pomáhá zvlhčovat oči, a to chrání náš zrak. 

Pletení a  jídlo

Dočetla jsem se, že: „vědci z University of British Columbia zjistili, že 74 % žen s anorexií zlepšilo svůj postoj k jídlu potom, co se naučily plést.“ Ze svého vlastního „výzkumu“ můžu uvést, že pokud mám obě ruce zaměstnané pletením, nezbývá mi už žádná končetina, kterou bych si dávala cokoliv do úst = pletení má kladný vliv i na osoby, které netrpí anorexií :-).

Pletení a deprese

Opakující se jednotvárné pohyby, u pletení navíc doprovázené zvukem cinkajících jehlic a soustředěním na práci,  pomáhají k celkovému zklidnění. Vědci zjistili, že asi dvacet minut od zahájení pletení začíná v těle stoupat hladina endorfinu – hormonu štěstí. Zároveň také při průzkumu 54ˇ% lidí trpících depresí uvedlo. že jim pletení pomáhá cítit se lépe. 

Pletení jako cesta do vlastního nitra

„Dá se říct, že toto je činnost, která nás přibližuje Vesmíru, ale zároveň vytváříme něco užitečného a krásného.. ….. Cítím, že zažívám své nitro, protože to je meditativní proces, kdy musíte najít cestu a naslouchat si. „

Dvě myšlenky z videa, které mě velmi oslovilo a zakončilo pátrání po tom, jak to s tím pletením vlastně je: 

Pokud  vás nic z předchozího nenalákalo a nemáte v úmyslu posilovat svůj mozek pletením, můžete si udělat cvičení na zlepšení koncentrace.

Najděte 10 rozdílů: 

 

Pokud se vám to nepodařilo, nápovědu najdete ZDE, ve cvičeních na koncentraci, po kliknutí na obrázek se objeví výsledek. 

A na závěr pro pobavení výsledky pletařské kreativity: