Představte si dámu, která je pravačka, a v této situaci: „Opatrně poslepu jde po schodech ke svému bytu. Levou rukou otevře kabelku a levou rukou odemyká.  Stále poslepu  chodí po bytě. Levou rukou si češe vlasy, levou rukou si čistí zuby. V kuchyni v polici, kde bývá obvykle pečivo, si bere kávu a stále se zavřenýma očima si kávu připravuje.  Sedá si ke stolu na místo svého manžela a po vypití kávy si opět levou rukou začne psát deník.“

Mohlo by se zdát, že paní je zmatená vdova, slepá, se zlomenou pravou rukou. Pravda je, že paní je zdravá, šťastně vdaná a právě prováděla cvičení neurobiku.

Výraz neurobik zavedl neurobiolog Lawrence Katz, který ve své knize uvedl, že je potřeba stimulovat mozek tak, že člověk naruší rutinní činnosti. Mozek zaměřuje pozornost na věci nové a jiné. Na to, co jsme zvyklí a je to pro nás rutina, mozek přestane dříve nebo později reagovat.

Zde je několik příkladů „činností jinak“, tedy cvičení neurobiku, které se dají lehce dělat v průběhu dne:

Změňte pořadí věcí, které děláte, narušte rutinu. Pokud jste po ránu zvyklí vstát, dát si kávu a pak vyrazit do práce, zkuste místo kávy sklenici vody a kávu až v práci. Rutina je narušena a uděláte navíc něco pro svoje zdraví.

Dělejte věci opačnou rukou, než obvykle. Jezte, čistěte si zuby, češte se, odemykejte, držte hrnek v druhé ruce, než jste zvyklí.

Dělejte věci se zavřenýma očima. Zde je potřeba dávat pozor na bezpečnost, ale i schody se dají sejít poslepu. Můžete psát a kreslit se zavřenýma očima, najíst se nebo třeba zajít do Kavárny POTMĚ. 

Zkuste chodit pozpátku. Pozor – ostatní nemají vždycky pochopení pro nezvyklé věci.

Zkuste mluvit nebo číst pozpátku. Oblíbená dětská hra. UKTÁPZOP  TSÍČ OBEN TIVULM  YDET   ETSUKZ

Přeskládejte si věci ve skříních na jiná místa. Pozor, ať si nevyčistíte zuby krémem na obličej atp. (Nerozčilujte se, když v supermarketech přeskládají čas od času zboží na jiná místa, berte to jako péči o dobrou kondici našich mozků …)

Jeďte do práce jinou cestou než obvykle. Nebo zkuste místo autem jet hromadnou dopravou.

Změňte zasedací pořádek, doma u stolu nebo i  v kanceláři (pokud to jde)  si občas sedněte na jiné místo, než jste zvyklí.

Pokud pro sebe chcete udělat ještě něco víc, můžete načerpat inspiraci v ebooku nebo procvičujte paměť ve cvičeních.

A jestli se vám nechce dělat nic,  lehněte si do postele. Když si lehnete obráceně – s hlavou do noh – můžete se povalovat s dobrým pocitem, že děláte neurobik. 🙂

Jana Ondráčková
Jsem certifikovaná trenérka paměti a pomáhám lidem mít lepší paměť pro lepší život.