Ohlédnutí zpět

Další rok je za námi. Rok 2017 byl pro spoustu lidé rokem velkých změn ve všech životních oblastech. Přinesl spoustu krásných chvil. Přinesl také  událostí, na které raději člověk nemyslí, zasouvá je do spodní zásuvky paměti  a doufá, že nepřijdou znovu.  Často si nasazujeme růžové brýle, když se ohlížíme za svým životem zpět.  Jsou to v podstatě naše sebezáchovné pudy, které nám velí zapomínat to horší, a pamatovat si to lepší.

Taky se vám někdy zdá, že si vaše paměť dělá, co chce? Že si občas nemůžete vzpomenout ani na věci, které byly pěkné? Existují různé způsoby, jak své paměti pomáhat. Jedním z nich je, pro někoho možná překvapivě, osobní bilancování  uplynulého roku.

Je to moje každoroční oblíbení činnost na konci prosince: vzpomínám na to, co mi uplynulý rok přinesl a odnesl, zkoumám, jestli se mi podařilo splnit si všechna přání a cíle, pročítám deníky, uklízím ve fotkách. Vždycky u toho objevím něco, na co jsem už dávno zapomněla.  Je moc příjemné si vybavovat hezké okamžiky, je úlevné si říct „zvládla jsem to“ u těch těžších.

Kromě toho, že zjistím, „jak na tom po roce jsem“, mám radost z toho, že něco dělám pro svoji paměť.  Když bilancujeme, pracujeme s naší autobiografickou pamětí, a celkově posilujeme paměť dlouhodobou. Jak vidíte, ohlédnout se na konci roku zpět, má mnoho výhod. Takže:

  • Udělejte si čas jen pro sebe.
  • Udělejte si pohodlí.  (Čas i pohodlí budete potřebovat, protože pokud se chcete nad předchozím rokem opravdu zamyslet, nějakou chvíli vám to zabere. )
  • Nachystejte si papír a  tužku –  je to lepší než psát na pc, protože psaní ruku aktivuje větší část mozku.
  • Uvařte si kávu nebo čaj (nebo něco) na posilnění a můžete začít.

( Otázky pro Vaše bilancování jsou připravené jako pracovní listy, které si můžete vytisknout. )

Přeji Vám vše nejlepší v novém roce, hodně zdraví, štěstí a dobrou paměť.

Jana Ondráčková

 

Jana Ondráčková
Jsem certifikovaná trenérka paměti a pomáhám lidem mít lepší paměť pro lepší život.