Pro lepší paměť. Stres a paměť.

Stres a paměť

Stres – už to slovo samo o sobě je stresující. Jak na nás působí stres, ilustruje velmi dobře následující příběh ze ZOO.

Představte si, že jste zůstali v ZOO po zavírací době a nemůžete se dostat ven. Mohl by to být hezký zážitek, ale vy víte, že z výběhu utekla nebezpečná hladová šelma, a vy jste tedy vhodným objektem její večeře.  Šelma vás honí a vy utíkáte. Máte zvýšený tlak a tep, nastane stresová reakce. Vybudí vás to k velkému výkonu a rychle si najdete bezpečné místo, kde přečkáte do doby, než šelmu někdo vrátí zpět do jejího výběhu. Tento krátkodobý stres je dobrý, v této situaci vám pomohl nebýt večeří někoho jiného.

Pro lepší paměť. Stres

V ZOO spustili poplach, brzy šelmu chytili, umístili zpět do výběhu a dali jí pořádnou porci masa. Vše je tedy v pořádku. Pro svět kolem vás. Ne pro vás. Vy nevíte, že nebezpečí pominulo a že můžete v klidu odejít. A tak s úzkostí sledujete všechno kolem sebe a čekáte se strachem, kdy vás šelma vyčenichá.

Představte si, že takto strávíte den, týden, měsíc, roky. Jak se pak budete cítit? Jak budete vypadat? Určitě ne jako šťastný návštěvník ZOO.

Dlouhodobý stres negativně ovlivňuje všechny projevy těla i mysli. Je často na počátku naší životní nepohody a mnoha onemocnění. Stres se považuje doslova za zabijáka paměti.

Účinných technik pro odbourávání stresu je mnoho. Existuje jedna, která nic nestojí a můžeme ji aplikovat kdykoliv a kdekoliv. Je to vědomé  dýchání. Správné dýchání ovlivňuje naši náladu, zklidňuje nervy, zvyšuje odolnost vůči nemocem, zlepšuje spánek, zásobuje celé tělo kyslíkem.

Pro odbourávání stresu jsou skvělá koncentrační cvičení, mezi které patří i labyrinty. Zkuste si jedním z nich projít a uvidíte, že  se zklidníte a zkoncentrujete.

Pro lepší paměť. Stres a paměť. Labyrint

Pro lepší paměť. Stres a paměť.

Zkusili jste projít labyrintem?

A nezapomněli jste u toho dýchat?

Jak vidíte, stačí málo, abychom se zklidnili a zkoncentrovali. Důležité je tyto malé kroky začlenit do každého dne.